
Sára Sándor
Operatőr, Rendező
Született: Tura, 1933. november 28.
„Feledheted-e ezeket az arcokat?” – teszi fel magának a kérdést az 1968-ban készült Feldobott kô végén a budapesti felvételire utazó fôszereplô, aztán így folytatja: „Majd számon kérik rajtad a történelmet, és igazuk lesz. Kérd számon a történelemtôl az embert, és igazad lesz. És kérd számon magadtól is.” A fiatalemberben nem nehéz a rendezôre, Sára Sándorra, a fenti gondolatokban pedig az ô erkölcsi és mûvészi hitvallására ismerni. Elsô sikertelen felvételijét követôen Sára filmbeli alteregója (is) figuránsként járta az országot, s életre szóló tapasztalatokat szerzett a szocialista elmélet és gyakorlat közötti drámai ellentmondásokról. A fiú elôtt, egy nagy befôttesüvegben, az elmúlt hónapok emlékképei kavarognak: a barázdált arcú öreg parasztokról, a meggyilkolt görög menekültrôl, a megalázott cigányemberekrôl készített fotói.
Sára Sándornak sok befôttesüvegre volna szüksége, hogy formai-stilisztikai, mûfaji és gondolati téren egyaránt változatos, közéleti szempontból is jelentôs, közel hat évtizedes pályájának képkockáit egybegyûjtse. Külön üveg járna a kísérleti etûdöknek (Virágát a napnak, Pro Patria), a lírai szociográfiáknak (Cigányok, Vízkereszt, Egyedül), a jelenkori parabolának (Holnap lesz fácán), a történelmet faggató (80 huszár, Könyörtelen idôk, Vigyázók, A vád) vagy a múlt jelent is megmételyezô kísértetei ellen tiltakozó (Tüske a köröm alatt) filmdrámáknak, a „beszélôfejes” riport-dokumentumfilmeknek, a „nehézsorsúak” arcát nemcsak Magyarországon, hanem Indiában is megörökítô fotóknak, a Duna Televízió címû, a magyar és egyetemes kultúra iránti elkötelezettségéért UNESCO-díjjal jutalmazott „mozi” képeinek, de az operatôr legemlékezetesebb kompozíciói is nehezen férnének bele egyetlen palackba, hiszen ahány rendezôvel dolgozott – Gaál Istvántól Kósa Ferencen, Huszárik Zoltánon át Szabó Istvánig vagy Ranódy Lászlóig –, annyi képi stílust teremtett.
Sára a rá jellemzô dacos, bátor, „csakazértis” indulattal gyakran választott olyan témákat, amelyekrôl nem illett vagy egyenesen tilos volt beszélni. A nyolcvanas évek elejétôl így lett a magyarok kényszerû történelmi amnéziáját oldó, mi több, a rendszerváltást elôkészítô hosszú dokumentumfilmek alkotója (pl. Krónika/Pergôtûz, Sír az út elôttem, Csonka-Bereg, Lefegyverzett ellenséges erôk, Magyar nôk a Gulágon, Nehézsorsúak, Memento). Ezekben elôször vallhattak szenvedéseikrôl a magyar közelmúlt évtizedekig tabuként kezelt legsúlyosabb tragédiáinak, a Don-kanyar, az orosz (és a nyugati) hadifogság, a szovjet megszállás és a Gulág poklának vagy a „hadak útján” járó bukovinai székelyek hányattatásainak a túlélôi. Többségük már nincs köztünk, ám szenvedésük nyomát viselô arcukat mi sem feledhetjük. Hogy rajtunk se kérhessék majd számon a történelmet!
Pintér Judit

Te még élsz?
Sára Sándor, Hungary, 1989
Európából európába
Sára Sándor, Hungary, 2004
Groteszk
Sára Sándor, Hungary, 1963
Cigányok
Sára Sándor, Hungary, 1962
Pro Patria
Sára Sándor, Hungary, 1969
Pályamunkások
Sára Sándor, Hungary, 1957
Öngyilkosság
Sára Sándor, Hungary, 1967
Virágát a napnak
Sára Sándor, Hungary, 1960
Sír az út előttem... III. Keresztúton
Sára Sándor, Hungary, 1987